Kämäräinen, A. (2021). Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Education, Humanities, and Theology; 165. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/24504?locale-attribute=fi
Hankkeessa on tekeillä kaksi väitöskirjaa. Väitöskirjoista toinen on psykologian alalta liittyen autismikirjon lasten sosiaalisiin aloitteisiin, joihin vuorovaikutuskumppani ei vastaa. Väitöskirjan tekijä on Anni Kilpiä (anni.kilpia@uef.fi). Toinen väitöskirja on erityispedagogiikan alalta liittyen autismikirjon oppilaiden ja heidän vertaistensa vuorovaikutukseen inklusiivisissa luokissa. Väitöskirjan tekijä Enni Herttuainen (enni.herttuainen@uef.fi).
Jalkanen, M. (2022). Autismikirjon lapsen ja vertaisten onnistuneet vuorovaikutustilanteet.
Karsikas, V. (2022). Autismikirjon naisten kokemuksia työelämästä ja sen ihmissuhteista.
Nuojua, J. (2022). Autismikirjon sidosryhmien näkemykset siitä, mitä autismikirjosta pitäisi tutkia
Igo, R. (2022). Autismikirjon oppilaan ja vertaistenvuorovaikutusaloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyn vuorovaikutustilanteissa.
Miikkulainen, A. (2022).”Ongelmat ratkaistaan hyvällä yhteistyöllä” Autismikirjon oppilaiden tekemiä huomioita onnistuneista vertaisvuorovaikutustilanteista ja niiden eroavaisuudet neurotyypillisten oppilaiden tekemiin huomioihin.
Hankkeessa on tekeillä seitsemän pro gradu -tutkielmaa erityispedagogiikan ja kaksi psykologian alalta. Tekeillä olevat pro gradu -tutkielmien aiheita ovat:
- covid-19 pandemian vaikutus autismikirjon nuorten ruutuaikaan
- siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle ja siirtymässä saatu tuki autismikirjon aikuisten kokemana
- siirtymä toiselta asteelta kolmannelle ja siirtymässä saatu tuki autismikirjon aikuisten kokemana
- siirtymät ja katkokset autismikirjon aikuisten työpolulla sekä niiden merkitykseen itselle
- hyvin katkonaisen työelämäpolun omaavien autismikirjon aikuisten elämänkulut
- autismikirjon diagnoosin saamisen merkitys elämänkulussa
- poikkeavan identiteetin rakentaminen haastattelupuheessa
- toisten auttaminen autismikirjon oppilaiden ja vertaisten yhteisen tarinan rakentamisessa
- autismikirjon oppilaan keinot ylläpitää vuorovaikutusta pelitilanteessa vertaisten kanssa