Opinnäytteet
Kämäräinen, A. (2021). Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Education, Humanities, and Theology; 165. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/24504?locale-attribute=fi
Hankkeessa on tekeillä kaksi väitöskirjaa. Väitöskirjoista toinen on psykologian alalta liittyen autismikirjon lasten sosiaalisiin aloitteisiin, joihin vuorovaikutuskumppani ei vastaa. Väitöskirjan tekijä on Anni Kilpiä (anni.kilpia@uef.fi). Toinen väitöskirja on erityispedagogiikan alalta liittyen autismikirjon oppilaiden ja heidän vertaistensa vuorovaikutukseen inklusiivisissa luokissa. Väitöskirjan tekijä Enni Herttuainen (enni.herttuainen@uef.fi).
Jalkanen, M. (2022). Autismikirjon lapsen ja vertaisten onnistuneet vuorovaikutustilanteet.
Nuojua, J. (2022). Autismikirjon sidosryhmien näkemykset siitä, mitä autismikirjosta pitäisi tutkia
Igo, R. (2022). Autismikirjon oppilaan ja vertaistenvuorovaikutusaloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyn vuorovaikutustilanteissa.
Miikkulainen, A. (2022).”Ongelmat ratkaistaan hyvällä yhteistyöllä” Autismikirjon oppilaiden tekemiä huomioita onnistuneista vertaisvuorovaikutustilanteista ja niiden eroavaisuudet neurotyypillisten oppilaiden tekemiin huomioihin.
Pulkkinen, H. (2023) Autismikirjon aikuisten elämänkulut ja työurien katkonaisuus.
Hankkeessa on tekeillä seitsemän pro gradu -tutkielmaa erityispedagogiikan ja yksi psykologian alalta. Tekeillä olevat pro gradu -tutkielmien aiheita ovat muun muassa:
- covid-19 pandemian vaikutus autismikirjon nuorten ruutuaikaan
- autismikirjon diagnoosin saamisen merkitys elämänkulussa
- toisten auttaminen autismikirjon oppilaiden ja vertaisten yhteisen tarinan rakentamisessa
- autismikirjon oppilaan keinot ylläpitää vuorovaikutusta pelitilanteessa vertaisten kanssa