Opinnäytteet
Väitöskirjat
Kämäräinen, A. (2021). Oppilaskeskeisten matematiikan oppituntien sosiaalisen arkkitehtuurin rakentuminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Education, Humanities, and Theology; 165. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/24504?locale-attribute=fi
Hankkeessa on tekeillä kaksi väitöskirjaa. Väitöskirjoista toinen on psykologian alalta liittyen autismikirjon lasten sosiaalisiin aloitteisiin, joihin vuorovaikutuskumppani ei vastaa. Väitöskirjan tekijä on Anni Kilpiä (anni.kilpia@uef.fi). Toinen väitöskirja on erityispedagogiikan alalta liittyen autismikirjon oppilaiden ja heidän vertaistensa vuorovaikutukseen inklusiivisissa luokissa. Väitöskirjan tekijä Enni Herttuainen (enni.herttuainen@uef.fi).
Luokkahuoneaineisto:
Dafoe, E. & Määttä, J. (2024) Vuorovaikutuksessa puheella niukasti osallistuvien oppilaiden aloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyssä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240857
Igo, R. (2022). Autismikirjon oppilaan ja vertaisten vuorovaikutusaloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyn vuorovaikutustilanteissa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220582
Jalkanen, M. (2022). Autismikirjon lapsen ja vertaisten onnistuneet vuorovaikutustilanteet. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220679
Laitinen, S. (2023). Autismikirjon lasten ja vertaisten yhteinen tarinan rakentaminen. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230101
Kantola, N. & Miettinen, S. (2024). Vertaiset tukemassa neurokirjon oppilaan osallisuutta ryhmätyöskentelytilanteessa. Luettavissa vain kampuskirjastossa.
Olli, P. & Romppanen, L. (2022). Autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden välisen vuorovaikutuksen rakentuminen tarinankerronnassa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220525
Ruotsalainen, R. & Jakonen, H-M. (2023). Autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden vertaisvuorovaikutus pelitilanteessa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230529
Räty, H. & Lukkari, R. (2022). Autismikirjon oppilaiden vertaisvuorovaikutus luokkatovereiden kanssa yhteisessä tehtävätilanteessa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220552
VSA-aineisto
Koski-tuuri, R. (2022). ”Kaikki tekkee ja puhhuu” onnistuneet vertaisvuorovaikutustilanteet ja niiden tukeminen inklusiivisen oppilasryhmän silmin https://erepo.uef.fi/handle/123456789/27744
Miikkola, A. (2022). ”Ongelmat ratkaistaan hyvällä yhteistyöllä” autismikirjon oppilaiden tekemiä huomioita onnistuneista vertaisvuorovaikutustilanteista ja niiden eroavaisuudet neurotyypillisten oppilaiden tekemiin huomioihin https://erepo.uef.fi/handle/123456789/28227
Kettunen, E. (2024). Autismikirjon oppilaiden ja heidän luokkatovereidensa näkemyksiä vuorovaikutuksen tukemisesta inklusiivisessa ryhmässä. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/31507
Laivamaa, A. (2024). Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta vuorovaikutuksesta luokkatovereiden kanssa inklusiivisessa ryhmässä. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/31562
Autismikirjon aikuisten elämänkerrallinen aineisto
Ahvo, I. (2024). Autismikirjon aikuisten kertomukset siirtymistä peruskoulusta ammattikouluun ja ammattikoulusta työelämään. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/31900
Heikkinen, N. (2023). Toiveiden, pelkojen ja odotusten kirjo: autismikirjon aikuisten osallisuutta koskevat mahdolliset minuudet. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20231348
Hirvikoski, J. (2023). Autismikirjon aikuisten kokemuksia ammatti- ja koulutusvalintoja heikentäneistä ja edistäneistä tekijöistä siirryttäessä toiselta asteelta kolmannelle asteelle. Luettavissa vain kampuskirjastoissa
Karsikas, V. (2022). Autismikirjon naisten kokemuksia työelämästä ja sen ihmissuhteista. Luettavissa vain kampuskirjastoissa
Kyllönen, A. & Saarelainen, H. (2023). ”Kyl se on ollu just sitä joka kiven kääntämistä, että se työelämä jotenki lähtis sujumaan” narratiivinen tutkimus autismikirjon aikuisten katkonaisista työpoluista ja niiden merkityksestä. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29191
Kähkönen, E. (2024). ”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” Narratiivinen tutkimus koulusta instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Luettavissa vain kampuskirjastossa.
Pakarinen, N. & Pelkonen, M. (2024). Autismikirjon aikuisten kuvauksia opintojen aikana kokemistaan empatiakuiluun linkittyvistä vuorovaikutustilanteista. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/32022
Pulkkinen, H. (2023) Autismikirjon aikuisten elämänkulut ja työurien katkonaisuus. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29826
Timonen, L. & Udd, H. (2023) ”Mul on jotain sellasta annettavaa mitä kellään muulla ei ole”: Autismikirjon aikuisten kerronnallinen neuvottelu hyvästä työntekijyydestä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230726
Kyselyaineistot
Nuojua, J. (2022). Autismikirjon sidosryhmien näkemykset siitä, mitä autismikirjosta pitäisi tutkia. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20221228
Pekonen, M. & Hiltunen, S. (2022). Covid-19 pandemian vaikutus autismikirjon nuorten elämään ja hyvinvointiin https://erepo.uef.fi/handle/123456789/27597
Rinne, J. (2022). COVID-19 vaikutukset autisminkirjon nuorten ruutuaikaan. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20221474