Julkaisut
Projektin aikaiset julkaisut
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit
Dindar, K., Kilpiä, A., Kämäräinen, A., Pihlainen, K., Pukki, H-K., & Kärnä, E. (2023). Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 2, 19–35. Rinnakkaistallenne osoitteessa: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/30836
Kilpiä, A., Dindar, K., Kärnä, E., Räty, H., Kämäräinen, A., & Suero Montero, C. (2023). Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 14(3), 386–407. https://doi.org/10.1558/jircd.24391. Rinnakkaistallenne osoitteessa: https://erepo.uef.fi/handle/123456789/30837
Kilpiä, A., Kärnä, E., Dindar, K., & Räty, H. (2022). Koulunkäynninohjaajan vastaamattomuus autismikirjon oppilaan sosiaalisiin aloitteisiin. Kasvatus, 53(4), 375–390. https://doi.org/10.33348/kvt.122509
Kähkönen, E., Kämäräinen, A. & Kärnä, E. (2024). ”Se nyt vaa oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Kasvatus, 55(5), 507–523. https://doi.org/10.33348/kvt.146734
Kämäräinen, A., Kärnä, E., Olli, P., Romppanen, L., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Suero Montero, C. (2024) Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa. Puhe ja kieli, 44(2), 67-86. https://doi.org/10.23997/pk.147421
Suero Montero, C., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Kärnä, E. (2023). Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 22(2).
Painossa olevat vertaisarvioidut tieteelliset julkaisut
Dindar. K., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Kärnä, E., Pihlainen, K. & Pukki, H. (Eds.) (in press). Autismikirjo eri elämänvaiheissa – Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut.
Pihlainen, K., Anniina Kämäräinen, A., Suero Montero, C., Kärnä, E. (In press). Autismikirjon oppilaiden näkemyksiä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Dindar, K., Kotila, A., Mäkinen, L., Pirinen, V. & Loukusa, S. (painossa). Autismikirjon lasten kommunikaatio- ja vuorovaikutustilanteiden tukeminen. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Herttuainen, E., Kämäräinen, A., Dindar, K. & Kärnä, E. (painossa). Huumori autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden vuorovaikutuksessa. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Kilpiä, A., Dindar, K., Kämäräinen, A., Kärnä, E., Pihlainen, K. & Pukki, H. (painossa. Lopuksi: Kohti inklusiivisempaa yhteiskuntaa. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Kyllönen, A., Saarelainen, H. & Pihlainen, K. (painossa). Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäpolut. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Kärnä, E., Dindar, K., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Pihlainen, K. & Pukki, H. (painossa). Johdanto. Teoksessa K. Dindar, A. Kämäräinen, A. Kilpiä, E. Kärnä, K. Pihlainen & H. Pukki (toim.), Autismikirjo eri elämänvaiheissa: Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. Gaudeamus.
Arvioinnissa olevat tieteelliset artikkelit
Kämäräinen, A., Dindar, K., Kilpiä, A., Kärnä, E., Pihlainen, K. & Suero Montero, C. (arvioinnissa). What impacts social interactions with schoolmates? – Experiences of autistic adults.
Pihlainen, K., Kämäräinen, A., Kärnä, E. Theobald, M. & Suero Montero, C. (arvioinnissa). Children’s accounts on successful peer interactions during small group activities in an inclusive classroom.
Miettinen, S., Kantola, N., Kämäräinen, A. & Kärnä, E. (arvioinnissa). Vertaiset tukemassa neurokirjon oppilaan osallisuutta ryhmätyöskentelytilanteessa.
Julkaistut konferenssiartikkelit
Suero Montero, C. S., Cagiltay, B., Dindar, K., Kärnä, E., Kilpiä, A., Pihlainen, K., & Kämäräinen, A. (2022). Analysing Inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context. In EDULEARN22 Proceedings, 6303-6312. IATED.
Suero Montero, C., Kilpiä, A., Kämäräinen, A., Cagiltay, B., Kärnä, E., Cagiltay, K., Pihlainen, K. & Karasu, N. (2022). Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences. In 2022 International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 279-283. IEEE.
Käsikirjoitusvaiheessa olevat tieteelliset artikkelit
Kämäräinen, A., Dindar, K., Kärnä, E. & Kilpiä, A. (Valmisteilla). Managing collaborative story planning and writing through directives and embodied resources within a peer-group.
Dindar, K., Kämäräinen, A., & Kärnä, E. (Valmisteilla). Eliciting views from autistic children: Reflections on participation.
Kilpiä, A., Dindar, K., Kärnä, E., Räty, H. & Kämäräinen A. (Valmisteilla). Unresponsiveness to autistic student’s initiative turns in peer group work
Dindar, K., Kämäräinen, A., Herttuainen, E., Kärnä, E. (Valmisteilla). Use of eye-gaze in question-answer sequences in peer interactions involving autistic children.
Muut hankkeen julkaisut
Dindar, K., Kämäräinen, A. & Suoninen, A. (2024). Monenlaisia tulokulmia autismitutkimukseen. Autismi, 3, 38–39.
Kämäräinen, A., Kilpiä, A. & Kärnä, E. (2022). Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä – autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen. E-Erika, 2, 27–34.
Kilpiä, A., Lehtinen, S. & Kämäräinen, A. (2022). Lisää yhteistyötä autismikirjon tutkimukseen. Autismi, 4.
Kilpiä, A., Kämäräinen, A., Dindar, K., Kärnä, E. & Pihlainen, K. (2021). Erilaisena yksin vai erilaisina yhdessä? Autismikirjon lapsen ja luokkatoverien vertaisvuorovaikutus inklusiivisessa luokassa. Autismi, 1.
Muut julkaisut
Tieteelliset artikkelit
Soan, S., Lindblom, A., Dindar, K., Kärnä, E., & Carew, M. T. (2023). Student Teachers’ Positive Perceptions of Characteristics and Personality of People on the Autism Spectrum: “Challenging in a Positive Way”. Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-12. https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-023-06151-y
Tarvonen, V., Dindar K., Montero, C.S. & Kärnä E. (2022). A multimodal perspective on Narration: Rethinking the Narrative Skills of Minimally Verbal Child on the Autism Spectrum. In R.V. Vata (ed.). Progress in Education. 73, 115-148.
Lindblom, A., Dindar, K., Soan, S., Kärnä, E., Roos, C., & Carew, M. T. (2020). Predictors and mediators of European student teacher attitudes toward autism spectrum disorder. Teaching and Teacher Education, 89, 102993.
Kämäräinen, A., Eronen, L., Björn, P. & Kärnä, E. (2021). Initiation and decision-making of joint activities within peer interaction in student-centred mathematics lessons. Classroom Discourse.
Lindblom, A., Dindar, K., Soan, S., Kärnä, E., Roos, C. & Carew, M. (2020). Predictors and mediators of European student teacher attitudes toward autism spectrum disorder. Teaching and Teacher Education. 89. 10.1016/j.tate.2019.102993.
Frick, Maria & Loukusa, Soile & Dindar, Katja & Mäkinen, Leena & Mattila, Marja-Leena & Ebeling, Hanna & Hurtig, Tuula. (2021). Miten autismikirjon henkilöt ja verrokit kuvailevat ja esittävät toisen henkilön ajatuksia?. Puhe ja kieli. 23-41. 10.23997/pk.107690.
Kirjat, kirjojen luvut
Hu, X. & Kärnä, E. (toim.) (2019). Educating Students with Autism Spectrum Disorder in China and Finland. Springer.
Dindar, Katja & Loukusa, Soile. (2019). The Current Situation and Development Trend of Interventions for Children with Autism Spectrum Disorder in Finland. 10.1007/978-981-13-8203-1_4. Teoksessa Hu, X. & Kärnä, E. (toim.) (2019). Educating Students with Autism Spectrum Disorder in China and Finland. Springer.
Dindar, K., Huttunen, K. & Koivulan, M. (2020). Sosiaaliset taidot, tunteet ja ryhmässä toimiminen. Teoksessa Elina Niemitalo-Haapala, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys: vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-kustannus.