Multimodaalinen vuorovaikutusanalyysi
Multimodaalisella vuorovaikutusanalyysin avulla selvitämme, miten autismikirjon lapset ja tyypillisesti kehittyvät lapset käyttävät moninaisia vuorovaikutuskeinoja (puhetta, katsetta, eleitä, kehoa) osallistuessaan oppituntien aikaiseen vertaisvuorovaikutukseen. Aineisto kerätään videoimalla lasten toimintaa pienryhmissä.
Multimodaalisen vuorovaikutusanalyysin avulla on tarkoitus selvittää autismikirjon lasten osallistumista vertaisvuorovaikutukseen: millaisia aloitteita he tekevät ja eroavatko ne tyypillisesti kehittyvien lasten aloitteista, sekä miten he vastaavat vertaisten aloitteisiin. Tarkastelemme myös vertaisten tapoja vastata aloitteisiin ja eroavatko ne tyypillisesti kehittyville lapsille kohdistetuista vastauksista.
Tyypillisesti kehittyvien lasten aloitteita tarkastelleiden tutkimusten mukaan yhteisen työskentelyn käynnistävät aloitteet ovat usein ehdotuksia, jotka kutsuvat vertaisia hyväksymään ehdotuksen ja osallistumaan työskentelyyn. Kielellisten keinojen ohella osallistujien on havaittu hyödyntävän katsetta, kehoa sekä materiaalisia resursseja (esim. oppikirjaa, vihkoa tai tietokonetta) yhteisen toiminnan käynnistämisessä ja ylläpitämisessä (ks. esim. Kämäräinen, Eronen, Björn & Kärnä, accepted; Stevanovic & Monzoni, 2016). Vähän puhetta tuottavien autismikirjon lasten on taas havaittu käyttävän erilaisia ei-kielellisiä resursseja, kuten pitkäkestoista katsekontaktia, ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi (Dindar, Korkiakangas, Laitila & Kärnä, 2016). Tutkimustietoa tarvitaan siitä, onko resurssien käytössä eroja autismikirjon ja tyypillisesti kehittyvien lasten välillä, sekä millaiset vuorovaikutuskäytänteet edistävät autismikirjon lasten mahdollisuuksia osallistua vertaisvuorovaikutukseen.
Hankkeen tieteelliset julkaisut
Kilpiä, A., Dindar, K., Kärnä, E., Räty, H., Kämäräinen, A. & Suero Monter, C. (2023). Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 14(3), 386–407.
Kilpiä, A., Kärnä, E., Dindar, K., & Räty, H. (2022). Koulunkäynninohjaajan vastaamattomuus autismikirjon oppilaan sosiaalisiin aloitteisiin. Kasvatus, 53(4), 375–390. https://doi.org/10.33348/kvt.122509
Kämäräinen, A., Kilpiä, A. & Kärnä, E. 2022. Ymmärrystä, yksilöllisyyttä ja yksiselitteisyyttä – autismikirjon oppilaan sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen tukeminen. E-Erika, 2, 27-34.
Suero Montero, C., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Kärnä, E. (2023). Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 22(2).
Poimintoja hankkeen pro gradu -tutkielmista
Dafoe, E. & Määttä, J. (2024) Vuorovaikutuksessa puheella niukasti osallistuvien oppilaiden aloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyssä. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20240857
Igo, R. (2022). Autismikirjon oppilaan ja vertaisten vuorovaikutusaloitteet ja responssit ryhmätyöskentelyn vuorovaikutustilanteissa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220582
Jalkanen, M. (2022). Autismikirjon lapsen ja vertaisten onnistuneet vuorovaikutustilanteet. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220679
Kantola, N. & Miettinen, S. (2024). Vertaiset tukemassa neurokirjon oppilaan osallisuutta ryhmätyöskentelytilanteessa. Luettavissa vain kampuskirjastossa.
Laitinen, S. (2023). Autismikirjon lasten ja vertaisten yhteinen tarinan rakentaminen. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230101
Olli, P. & Romppanen, L. (2022). Autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden välisen vuorovaikutuksen rakentuminen tarinankerronnassa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220525
Ruotsalainen, R. & Jakonen, H-M. (2023). Autismikirjon oppilaiden ja luokkatovereiden vertaisvuorovaikutus pelitilanteessa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20230529
Räty, Heidi & Lukkari, Roosamari. (2022). Autismikirjon oppilaiden vertaisvuorovaikutus luokkatovereiden kanssa yhteisessä tehtävätilanteessa. http://urn.fi/urn:nbn:fi:uef-20220552
Muut lähteet
Dindar, K., Korkiakangas, T., Laitila, A., & Kärnä, E. (2016). Building mutual understanding: How children with autism spectrum disorder manage interactional trouble. Journal of Interactional Research in Communication Disorders, 7(1), 49-77.
Kämäräinen, A., Eronen, L., Björn, P. & Kärnä, E. (2021). Initiation and decision-making of joint activities within peer interaction in student-centred mathematics lessons. Classroom Discourse.
Stevanovic, M. & Monzoni, C. (2016). On the hierarchy of interactional resources: Embodied and verbal behavior in the management of joint activities with material objects. Journal of Pragmatics, 103 (1), 15–32.