The international and multidisciplinary PEICAS research project enhanced understanding and developed methods to support the social participation of children on the autism spectrum in inclusive classrooms. The project was coordinated by the University of Eastern Finland and funded by the Academy of Finland (2019-2024). Several publications are still under review. Therefore, we continue to update the website as new publications become available.
Publications:
Dindar. K., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Kärnä, E., Pihlainen, K. & Pukki, H. (2025). Autismikirjo eri elämänvaiheissa – Kasvatus, koulutus, työelämä ja palvelut. [The autism spectrum across stages of life – Education, working life, and services]
Kähkönen, E., Kämäräinen, A. & Kärnä, E. (2024). ”Se ny vaan oli semmone olosuhteiden tragedia” – koulu instituutiona autismikirjon aikuisten kertomuksissa. Kasvatus 55(5), 507-523. [It was just a tragedy of circumstances”: A narrative study of school as an institution in narratives of autistic adults. The Finnish Journal of Education]
Kämäräinen, A., Kärnä, E., Olli, P., Romppanen, L., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Suero Montero, C. (2024) Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa. Puhe ja kieli, 44(2), 67-86. [Directives guiding the storytelling of an autistic pupil and classmates]
Dindar, K., Kilpiä, A., Kämäräinen, A., Pihlainen, K., Pukki, H. & Kärnä, E. (2023). Sidosryhmien näkemyksiä autismikirjoa koskevasta terminologiasta Suomessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 2, 19-35. [Stakeholders’ preferences for autism terminology in Finland]
Kilpiä, A., Dindar, K., Kärnä, E., Räty, H., Kämäräinen, A. & Suero Monter, C. (2023). Using conversation analysis to identify unresponsiveness in peer interactions in inclusive groups. JIRCD 14(3), 386-407.
Suero Montero, C., Kämäräinen, A., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K. & Kärnä, E. (2023). Research Design in Inclusive Learning Environments For and With Children on the Autism Spectrum –Towards Multimodal Data Collection. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 22(2).
Kilpiä, A., Kärnä, E., Dindar, K., & Räty, H. (2022). Koulunkäynninohjaajan vastaamattomuus autismikirjon oppilaan sosiaalisiin aloitteisiin. [Special needs assistants’ unresponsiveness to the social initiations of pupils on the autism spectrum]
Montero, C. S., Cagiltay, B., Dindar, K., Kärnä, E., Kilpiä, A., Pihlainen, K., & Kämäräinen, A. (2022). Analysing inclusive groups’ peer interactions using mobile eye tracking in educational context.
Montero, C. S., Kilpiä, A., Kämäräinen, A., Cagiltay, B., Kärnä, E., Cagiltay, K., Pihlainen, K. & Karasu, N. (2022). Mobile Eye Tracking Research in Inclusive Classrooms: Children’s Experiences.
